torsdag 2 december 2010

Husmorsskolan julpysslar i P4 - Virka en julaftonskrage!





Då var det torsdag igen och dags för julpyssel. Husmorsskolan samarbetar ju under december månad med Radio Värmland - P4. Här kan du lyssna på dagens inslag.

Idag visar jag hur du kan virka en tjusig julaftonskrage. Förr i tiden var det vanligt att bära en virkad krage till finblusen. Jag inspirerades av denna tradition när jag designade de båda julaftonskragarna. Den ena knyts med ett pärlband och den andra med en stickad yllesnodd.

Kragen är ett enkelt virkprojekt som passar utmärkt för den som nyss lärt sig virka. Är man lite mera van är den gjord i ett huj. Då kan man ju göra flera och ge som julgåva till släkt och vänner!

Här hittar du virkmönstret i PDF-format. Lycka till med virkandet!



4 kommentarer:

  1. Hej Maja!.. Sitter just nu och lyssnar på dej när du pysslar i radion.. Söt krage . Jag är ingen virkmänniska precis.. men kanske ..säger kanske kan jag göra en likadan:). Läste i några inlägg före det här om att du och Dottern var med i tidningen.. Har gått och sneglat på den tidningen men trott att det "bara" en upplaga av en gammal tidning?.. vilket det inte verkar vara alls... får jag köpa den bums nu... ha de gött..Pia

    SvaraRadera
  2. Lustigt!
    I höstas när jag började "lära" mig virka igen(inte virkat sen syslöjdens grytlapp..), blev det en dockhatt och en virkad krage/sjal!
    Det var ju så kul så det blev svårt att sluta, därför blev det mer en sjal än krage!
    Mönster däremot - inget för mig! Begriper inte och tröttnar.
    Autodidakt är mitt mantra!
    ;)

    SvaraRadera
  3. Hej igen.. läste inlägget mer noga och såg att det kommer inte riktigt än:).. hade lite för bråttom där.. jag har även gjort lite reklam om dej idag .. gjorde inget va?..
    pia

    SvaraRadera
  4. Pia: Vad du är gullig som gör reklam för mig! Det är så roligt att Husmorsskolans existens börjar sprida sig i lilla Arvika också:)

    Nej visst, reportaget om mig finns med i nästa nummer. Nr 1. 2011. Ska bli spännande när tidningen kommer! Minnenas Journal är förövrigt en jättefin tidning med mycket spännande läsning!

    Kragen är verkligen lättvirkad! Prova, vet jag;)

    Ha det fin-fint!

    Mångmamma: Det är tacksamt att göra dockkläder. Det vill jag göra mer av! Vad roligt att du tog upp virkandet i vuxen ålder! Visst kan mönster kännas kluriga att följa, men jag tror att man tar sig över en tröskle om man bara biter ihop och kämpar sig igenom ett par;) Annars är det ju toppen att virka/sticka på frihand!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera