tisdag 7 december 2010

Apropå förvaring av gamla dukar!



Godmorgon!

Hanne lämnade en intressant kommentar under mitt inlägg om dukförvaring. Vill gärna dela med mig av hennes ord eftersom jag tycker att de är tänkvärda! Och Husmorsskolan är ju till för just detta - att vi ska lära oss av varandra! Så här skriver Hanne:

"Med risk för att låta riktigt beskäftig så vill jag hissa varningsflagg för gamla papprullar eller hoprullade tidningar med hyllpapper, iallafall för förvaring av de dukar man är riktigt rädd om. Klister, tejp (dödskallemärkt) och hyllappaper förändrar sina kemiska egenskaper och kan ge fula fläckar eller i värsta fall faktiskt bidra till nedbrytningen tyget som blir sprött och går sönder.Själv (med förflutet i ett museimagasin...) förvarar jag mina finare dukar på rena papprullar (oklibbiga) som jag först klätt ett lager syrafritt silkespapper och sedan ett par varv gammalt utvättat lakan. Duken skyddar jag ockå med ett varv gammalt lakan. Inte så snyggt i linneskåpet men förhoppningsvis ska mina barnbarn också ska kunna glädjas åt mina och tidigare generationers handarbetsglädje."

Något att tänka på i a f när det gäller de gamla, värdefulla dukar man har i sin ägo! Tyvärr inga tjusiga hyllpapper på rullarna man förvara dem på, alltså:(

Kom också att tänka på att de linnedukar jag fann i vårt hus när vi flyttade in, (stora delar av det gamla linneförrådet lämnades kvar i huset av säljaren) förvarades vikta och sedan inlindade i gamla kökshanddukar. Kanske också kan vara något , när det gäller större bordsdukar?



Apropå dukar passar jag på att visa er den färggranna julduken som jag nyss lagt på bordet i vårt finrum/bibliotek. Den är också ett loppis fynd. Tycker så mycket om färgskalan!

Jag återkommer i eftermiddag med ett symötes-inlägg! Då ska jag visa hur man enkelt kan sy en liten julgirlang. Välkomna åter då!

2 kommentarer:

  1. detta råd har jag memoerat.
    jag hade gråtit floder om det hände något med mina gammla dukar.har ett par + bonader som är över 100 år gammla.
    jag är alltis så rädd att förstöra de

    nu vet jag vad jag ska göra i helgen.
    arbeta med mina rullar smile

    SvaraRadera
  2. Skriv en lapp med dukens mått utanpå rullen så behöver man inte ta fram duken ur rullen för att se om den passar Förvara gärna rullarna hängande om du har plats i linneskåpet/garderoben
    hälsningar Ulla

    SvaraRadera