tisdag 9 november 2010

Symöte - Sätt piff på din basker!



Välkomna till symöte i novembermörkret!

Jag gillar knappar! Kanske för att de finns i så oändligt många utföranden? Kanske för att de är små tidsmarkörer som skvallrar om sitt ursprung genom den färg och form de har? Eller kanske för att man kan lägga dem i spännande askar som man bara öppnar vid högtidliga tillfällen;)

Knappar kan användas till allt möjligt! Inte bara som knäppen i kläder. Idag tänkte jag visa er broschen jag gjorde av en knapp häromdagen...

Jag ville piffa upp min franska basker lite! Så jag tog en av de fina knapparna från den sagolika affären i Paris och limmade fast en broschnål på baksidan med hjälp av superlim. Det tog ungefär två minuter att göra broschen, sedan var det bara att sätta den på baskern. Om jag vill kan jag ju också bära den på en kofta eller rock. Det är det som är det fiffiga med broschnålen - det blir flexibelt! Broschnålar kan man hitta i välsorterade pyssel-/pärlbutiker. Tänk på att knappen behöver vara ganska stor för att broschnålen ska få plats på baksidan...


Baskern blir en fin "höstensemble" tillsammans med mina "Mad Men Mittens":



Hur går det för er andra med handarbetandet?

7 kommentarer:

  1. Så jättefint det blev med knappen. Väl genomtänkt och matchande. Jag har en brosch som är gjord av flera knappar, ska se om jag hittar den i gömmorna och visa den på min blogg. Har haft den jättelänge, kanske över tretti år... men inte använt den på åratal.
    Hoppas du inte har allt för hemskt väder. Här är olidligt just nu. Över en dm blötsnö, halv storm men brasan brinner inne. Härligt...;-)
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Jag bor i Gällivare i veckorna då jag jobbar här, åker hem till Luleå på helgerna. För att fördriva kvällar och tågresor virkar jag allt möjligt, filtar, amigurumis, syr ett draperi, virkat stolsvärmare och nu ska jag lära mig sticka! Det ska bli så roligt!

    SvaraRadera
  3. Jag har paus den här veckan eftersom jag toksydde förra veckan (mer resultat kommer snart på bloggen, men pusselklänningen är nu klar!)

    Ang. knappar så har jag ärvt både min gammelmormors (född 1906) och farmors knappburkar så jag har en del att välja på (mer info här; http://myllaskreativa.blogspot.com/2010_09_01_archive.html )

    Nu måste jag bara hitta en fin burk att påbörja min samling, samt leta ännu mer på loppis för att hitta fler. Överlag så kan man hitta mycket roliga sybehör på loppis, min man har tex hittat massor med rullar med sysilke för nästan ingenting!

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Elsamarianne: Åh, vad spännande det låter med din knappbrosch! Vore jätteroligt om du visar den. Här snöar det också och är kallt och ruggigt... Så det är bara att dra på sig raggsockorna och tända stearinljusen;)

    Malin: Vad härligt det låter med allt ditt handarbetande! Förut veckopendlade jag också till jobbet. Då blev det mycket stickande på tåget! Toppen sätt att fördriva resetid! Lycka till med din stickning!

    Mylla: Ja, jag har följt ditt febrila sömmande! Roligt att göra sådana där "ryck" ibland. Då blir man ju färdig... Ja, visst är det spännande med gamla knappar. Roligt med dina ärvda burkar. Igår fann jag en sybåge på loppis, så jag håller med - man kan hitta mycket fina sybehör där.

    SvaraRadera
  5. Hej hej! Jag skulle vilja sända in min blygsamma anmälan till syföreningen.
    Jag är en periodare, handarbete är tyvärr inget jag numer har tid för dagligdags... Men mitt senaste projekt är jag väldigt nöjd med! http://www.onedreamycloset.se/?p=2066

    hoppas jag får vara med! /mvh susanne

    SvaraRadera
  6. Hej, Susanne!

    Såklart du får vara med! Hjärtligt välkommen till syföreningen!

    Jag såg den otroligt söta lilla kappan du hade sytt till din dotter. Och jag som just nu är inne i en "rutig period" storgillar både tyget och alla fina detljer du sytt!

    Jag lägger till dig i medlemslistan! Vi hörs framöver!

    Mvh Maja

    SvaraRadera