torsdag 7 oktober 2010

Tillred bästa brysselkålen!



Hittade kravodlad brysselkål i butiken häromdagen. Den fick såklart följa med mig hem! Kan inte låta bli att dela med mig av receptet jag använde när jag tillagade den. Brysselkålen blev så sällsynt god på det viset!

Husmorsskolans Bästa Brysselkål

500 g brysselkål
2 vitlökskl yftor
4 kvistar bladpersilja
½ dl olivolja
½ tsk salt
1 krm peppar

Gör så här:
Ansa och skölj brysselkålen. Torka dem i en handduk och dela dem sedan på mitten. Skala och skiva vitlöken tunt. Hacka persiljan. Stek brysselkålen i olivolja några minuter, lägg i vitlök och persilja. Stek i ytterligare några minuter. Salta och peppra. Kålen ska vara lite "al dente". Vill man ha den helt mjuk kan man förvälla kålen ett par minuter innan man steker den.

Jag serverade brysselkålen tillsammans med stekt fläsk, kokt potatis och hård tunnbrödssmörgås. Husmanskost med en liten twist;) Passar mig alldeles utmärkt!

Hoppas att ni har det ombonat i höstrusket!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar