lördag 23 oktober 2010

Så sköter du en azalea!



Bakom en skir spetsgardin...



...står en rosa azalea och lyser...



...på en piedestal. Azalean är en underbar krukväxt eftersom den blommar under vinterhalvåret! Just när det är som mörkast bjuder växten oss nordbor på bedövande vacker färgprakt.



Skötsel:

Placera azalean på fönsterbrädan eller i rummet. Undvik starkt solljus och heta element. Tänk på att en knoppig azalea behöver stå ljusare än en utslagen. Azalean behöver regelbunden vattning. Lättast är att ge lite vatten varje dag, ca 1-1,5 dl. Låt jorden torka upp mellan varje vattning. Ge ingen näring under blomningstiden.

Om man vill och vid lite tur kan man spara azalean efter blomningen. Ta bort de sista blommorna, placera den ljust och minska på vattningen. Under mars - september kan man näringsvattna 1 gång/vecka.
(Källa: Odla.nu)



Ha en fin helg!

3 kommentarer:

  1. Azalean är så underbart vacker. Jättefina bilder. Men inget för mig, jag misslyckas med det mesta i blomsterväg.
    ha en skön lördag
    elsamarianne

    SvaraRadera
  2. Elsamarianne: Visst är de lite kluriga att hålla "på gott humör". Jag hoppas att jag lyckas ett tag med den här iaf... för som sagt var är de väldigt vackra!

    Hälsar Maja

    SvaraRadera
  3. jag brukar se dem som snittblommor, de är på tok för känsliga för mig, men sååå vackra!

    SvaraRadera