fredag 15 oktober 2010

Pryd hemmet med snittblommor!





Att köpa snittblommor i stadens fina blomsteraffär är en vardagslyx jag unnar mig ibland! Om man är lite finurlig behöver det inte alls bli särskilt dyrt heller...



En pampig solitär kan ge liv åt ett helt rum. Eller som ovan; den stora gulröda-blomman i sällskap med en kvist i samma färgskala. Inte behöver man en hel bukett när två blommor är så här vackra tillsammans? Minns tyvärr inte namnet på den aster-lika blomman. Någon som vet?



Till vårt kall-trapphus köpte jag en liten bukett av gröna kvistar och strån. Expediten sa att en sådan här bukett kan stå sig i 1-2 år utan att förlora sin vackra gröna färg. Och den behöver inte ens vatten! För lite drygt en femtiolapp fick jag alltså de här två fina blomsterarrangemangen. Tack vare dem känns det höstigt helgfint i huset!

Ett litet husmorstips på vägen: Om man placerar snittblommor svalt under natten, byter vatten varje dag och gör nya snitt i stjälkarna då och då står de sig betydligt längre!



Brevid vasen står ett par små skor jag hade som liten. I somras sprang min dotter runt i dem... Jag tycker om att se skorna där på hyllan. De får mig att tänka på sommar och på barndom!

Ha en fin fredag!

4 kommentarer:

  1. blomman är väl en krysantemum? Tacksamma snittblommor som håller länge.. se bara till att inga blad hamnar under vatten!

    SvaraRadera
  2. det händer att jag köper billiga buketter i matbutiken och plockar i sär dem, och att jag köper billiga buketter på tex plantagen och bygger en egen.. undra om man kanske skulle göra tt blogginlägg ,ed byggda buketter?

    SvaraRadera
  3. Jag du fick namnet på den vackra orange krysantemumen. Precis sån som dom brukar måla den på kinaporslin...
    de runda gröna är eucalyptus. Jag har mina stående utan vatten och de doftar fortfarande. Trots att dom torkat, så ser dom nästan ut som när dom var färska.
    ha en skön helg
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Mylla: Ja, Krysantemum var det ju. Tack! Ja, vore spännande med ett sånt inlägg. Man kan ju göra så mycket med ganska enkla medel!

    Elsamarianne: Jaså, de gröna är eucalyptus. Vad roligt att veta det! Ska bli spännande att se hur länge mina står sig...

    Trevlig helg!

    SvaraRadera