måndag 18 oktober 2010

Koka middag i Kockums-kastruller!



Häromdagen kokade jag potatis i en nyfyndad kastrull...



...den är blå med vackra blommor på locket. Och precis som den andra blå kastrullen som redan finns i vårt hushåll - tillverkad av Kockums. De är så fina de här färgglada gamla emalj-kastrullerna!

Jag provade ett nytt recept på fiskgryta som serveras tillsammans med pressad potatis. Att pressa potatisen är ett enkelt sätt att variera potatisätandet. Allt man behöver är en potatispress och nykokt potatis. Potatispressar finns bl.a. att köpa i vanliga mataffärer.

Den nya fiskgrytan blev väldigt god och var dessutom lätt som en plätt att göra! Bra vardagsmat! Så här gör man:

Fiskgryta med tomat och dill

600 g torsk
1 liten purjolök
4 tomater
1 msk smör
2 dl fiskbuljong (vatten, buljongtärning eller fond)
1 dl grädde
salt
peppar
1/2 dl skuren dill

1. Tina fisken om den är fryst. Skär den i stora tärningar.
2. Ansa och skiva purjolöken. Skär tomaterna i bitar.
3. Fräs purjolöken i smöret. tillsätt buljong och grädde och koka upp. Lägg ner fisken, strö över salt och peppar. Låt den sjuda några minuter. Lägg ner tomaterna och rör försiktigt ner dillen.
4. Servera med pressad potatis.



Den blå kastrullen som fiskgrytan tillagades i kommer från mina svärföräldrars hem. De köpte den som nygifta... Så den har mycket historia i sig!

Ha en fin vecka!

6 kommentarer:

  1. Åh, den kastrullen har jag också. Fast min är en liten en =) De är så vackra!

    SvaraRadera
  2. Såna kastruller är guld.
    Grytan har jag gjort liknande, men jag gjorde enkelvarianten med krossade tomater...
    ha en skön måndag
    elsamarianne

    SvaraRadera
  3. oh jag älskar mina kockums kastruller.
    Mina är gula o lite gröna

    SvaraRadera
  4. Johanna: Ja, den var en riktig höjdare! Nästan godare än man kan föreställa sig innan;)

    Clinen: Jaså, har du en likadan:) Vad sött med en mindre! Ja, de är verkligen fina!

    Elsamarianne: Ja, jag gillar Kockums! Fiskgrytan blir nog god med krossade tomater också;)

    Anonym: Ja, det är fint med alla färger!

    Hälsningar fr Maja!

    SvaraRadera
  5. har du stor samling?
    jag jagar vilt efter mina på loppis smile

    SvaraRadera