fredag 1 oktober 2010

Have a Tea Party, del 6 - Gör din egen Lime Curd!





Här kommer ett färskt inlägg i min lilla serie - Have a Tea Party! Det var ju ett tag sedan sist nu... Närmare bestämt i juni då jag bakade de underbara kakorna "Fondant Fancies", efter engelskt recept. Missa inte heller de "Shortbread Rings" jag gjorde strax innan dess!

Förra helgen bläddrade jag i gamla tidningar vid besök hos vänner och fann då till min förtjusning det här spännande receptet:

Lime Curd

finrivet skal och saft från 2 stora limefrukter
1 + 1 dl socker
100 g smör
2 ägg

Koka upp limeskal och saft med 1 dl socker och smör tills allt löst sig. Låt svalna. Vispa ägg och resten av sockret poröst och blanda med limekrämen. Låt sjuda på svag värme under omrörning tills krämen tjocknar. Den får inte koka. Häll upp på rena burkar. Låt svalna och sätt på lock. Förvara i kylskåp. (Hållbarhet 10-12 dagar.)

Vad kan vara mera engelskt än detta? Passar utmärkt till kvälls-théet när man vill lyxa till det lite extra. Eller på thé-partyt, förstås!

Naturligtvis kan man ju ersätta de båda limefrukterna med 1 citron om man känner för att vara ännu mer traditionell... Då blir det Lemon Curd istället! Som den lime-älskare jag är föll jag dock för den här varianten. Här kan du läsa mer om hur man pressar och river citrusfrukter.

Vilken citrusfrukt du än väljer så är curden enkel att göra. Nästan som trolleri att det går så lätt! Jag trodde nog att det skulle vara svårare än så här och jag var också rädd att inte lyckas med konsistensen. Men som sagt var gick det som en dans! Och då menar jag förstås en thé-dans;)





Ni som ännu inte sett Tim Burtons fängslande version av "Alice in Wonderland" vill jag uppmana att göra det! I den får man bland annat bevittna ett av filmhistoriens galnaste thé-partyn...

Ha en fin fredag!

5 kommentarer:

  1. Jag hittade ett trevligt recept i lantliv i somras; baka en god sockerkaka (gärna med kardemumma i), skär den sen i rätt tunna skivor och grilla på grillen tills den fått fina grillränder. Servera med färska bär och lemoncurd blandad med creme fraiche.

    Det var riktigt gott, och blev dessutom en väldigt snygg efterrätt!

    SvaraRadera
  2. Vad gott det låter... Kul att du hälsade på hos mig. Jag har f.ö. lagt till dig på min blogglista också. Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Lemon curd är väl mer min grej men curd är gott till tefikat + en bra present. Trevlig helg// Karin på Ösäter (som gör inlagda påron mellan bloggläsningarna i kväll.)

    SvaraRadera
  4. Mylla: Det låter supergott! Tack för ett bra tips! Kula att använda curd på fler sätt än att ha det på mackan/kexet...

    Toktova: Tack, vad kul! Ha en fin helg du mä!

    Karin: Inlagda päron, åh vad gott! Ingefärspäron är något av det bästa jag vet... Jag har redan använt min curd som present:) Kul att ge bort sånt man gjort själv!
    Trevlig helg!

    /Maja

    SvaraRadera
  5. Intressant att du valt lime curd när traditionen är Lemon curd. Lime kanske också är gott? Lemon är ju himmelsk, så kan tänka mig att det blir jättegott :D

    SvaraRadera