söndag 15 augusti 2010

Gör söta dopgåvor!







Igår var det barndop i vår släkt. Till den fina lilla pojken som döptes gjorde jag de här gåvorna. Ett par tofflor i engelskt tweedgarn och en liten fågel av vintage-tyger.

"Gubbtofflor" till en liten pojke
Garn: Rowan Scottish Tweed 4ply (019)
Knappar: Läderknappar från Panduro Hobby
Jag stickade den större versionen av tofflorna och gick dessutom upp ett sticknummer från vad mönstret sa. Det blev lagom för en storvuxen 4-månaders baby.

Fågel
Mönster: Mister Blue Bird (Spoolsewing)
Tyg: Vintagetyger från Tygverkstan i Arvika

Fågelmönstret är helt fantastiskt! Fågeln består av två delar som man syr ihop med tre sömmar, sedan stoppar man den och syr igen stjärten för hand. Det är fint att använda sig av två kontrasterande tyger. Jag använde ett brunt tyg med smultronmönster till överdelen och ett brun och vit rutigt tyg till kroppen. Fågeln blir så fin i formen och går på ett litet kick att göra. Jag funderar på att göra flera och sätta samman till en mobil. Eller hänga enstaka i mina fönster här och där. Hursomhelst blev fågeln en ny favorit för mig. Roligt sätt att använda tygstuvar på...

Jag fann idéen till fågeln hos den franska bloggaren "Itty-Bitty". Hon bloggar om de underbart fina kläder hon syr och stickar till sina barn. En stor inspirationskälla för mig! Titta gärna in hos henne så får ni se...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar