onsdag 7 juli 2010

Somrigt symöte!



Skepp ohoj och välkomna till ett somrigt symöte både medlemmer i HNS och andra intresserade!

Det är svårt att hinna med bloggandet så här i sommartider. Utfykter, kalas, renovering, bad, stickning och annat trevligt tar det mesta av min tid just nu... Men ett litet symöte så här på kvällskvisten passar bra, tycker jag:)

Som ni vet har jag varit inne i en virkperiod utan dess like, den senaste tiden. Tänkte därför passa på att visa er ytterligare ett av mina alster: En liten sjömans-väst med tillhörande haklapp, till min systerson. Mönstret fann jag på den fantastiska sajten Ravelry, som är en community för stick och virkintresserade. Om man skapar ett konto där får man tillgång till tusentals fria mönster. Man kan också lägga upp sina egna alster i ett personligt galleri och även inspireras av vad andra gjort. Kör man fast kan man komma vidare genom att läsa tips från andra som stickat/virkat samma modell. Ravlery rekommenderas varmt!


Garn: Marks och Kattens Eco-Bomull i marinblått och vitt

Knapparna köpte jag i den fantastiska knappaffären i Salzburg.






Haklappen utformade jag själv genom att jag utgick från västens struktur och virkade en fyrkant. Sedan virkade jag på en kant som löper ut i två band att knyta haklappen med.


Det här mönstret var väldigt lätt och överskådligt att jobba med. Bra nybörjarprojekt, eftersom västen görs i tre raka delar som sedan sys ihop och dekoreras med en virkad kant. Hade riktigt roligt när jag gjorde den, och oj så fint den klädde min söta systerson!

Handarbetar ni andra något i värmen? Tack för idag och på återseende!

6 kommentarer:

  1. Åh, så fint! Jag har inte handarbetat något vidare...Men sytt ett par linnebyxor till maken gjorde jag dock under helgen....ska försöka få honom att stå still några minuter så jag kan fota dem och lägga ut vad det lider. Det var lite roligt att sy till någon annan än sig själv faktiskt. Lättare med provningar också. :) att slippa dra av och på sig själv dvs.

    ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Jag har också ägnat mig åt min karls byxor i veckan. Dock bara tråkiga lagningar och inget att blogga om. Jag fortsätter i sakta mak med linnet Maj: http://frokenkarin.blogspot.com/2010/06/har-ute-pa-landet-gar-allting-lite.html Snart är det klart och då fixar jag ett inlägg om det. Ett litet broderi har jag fått till ute i solstolen också. http://frokenkarin.blogspot.com/2010/07/en-snikpik.html

    Ha en fortsatt bra sommar

    SvaraRadera
  3. Glamour och Fläskpannkaka: Tack!!!

    Olivia: Ja visst är det roligt att göra saker till andra! Igår började jag sticka på en liten barnkofta. Mysigt att tänka på den man stickar till medan man stickar. Och så syr jag på ett litet förkläde också. Fördelen med att göra saker till barn är ju också att de är mindre och att kläderna är lättare att hantera och därför blir färdiga snabbare ;) Det gäller ju tyvärr inte för män... Men det är roligt att sy till dem ändå;)

    Blir spännande att se byxorna sedan! Ha det fint!

    Karin: Roligt att du donar och pysslar. Ska kolla in dina inlägg! Lagningar är tråkiga att göra på sätt och vis, men man brukar känna sig väldigt nöjd efteråt:)

    Ha en fortsatt bra sommar du också!

    Hälsar Maja

    SvaraRadera
  4. Hej! Va fin både västen och haklappen är! Jag har oxå nyligen virkat två bebis-västar efter ett annat mönster. Jag undrar om du delar med dig av mönstret på haklappen? = )

    SvaraRadera
  5. Hej, Anna!

    Vad roligt att du gillade västen och haklappen! Roligt att du också virkat västar!

    Naturligtvis vill jag dela med mig av mönstret! Måste bara se om jag kan dra mig till minnes hur jag gjorde;) Virkade den på känn och hittade på efterhand. Återkommer om jag lyckas skriva ned det. Måste som sagt var tänka till lite först;)

    Mvh Maja!

    SvaraRadera