fredag 28 maj 2010

Virka vackra pärlor!





Idag gjorde jag mig ett virkat halsband. Blev väldigt nöjd med det! Det känns sommarlätt, härligt långt och lite NoaNoa-inspirerat (mitt favorit klädmärke) i färg och material. Idéen fann jag i den fina boken "Vintage Crochet" av Susan Cropper som jag nyligen köpte från Amazon. Boken är fantastisk! Man vill göra allting i den... Vintage Crochet innehåller dels virkade tröjor och klänningar i 60-talsstil. Dels söta accesoarer som väskor, hårband m.m. Men det bästa är det helt fantastiska heminredningskapitlet med - filtar, dukar, gardiner, hyllremsor och en massa annat fint! Mitt drömprojekt är "The Ripple Blanket" som ni ser på framsidan av Amazons-exemplar. En sådan måste jag göra någon gång i mitt liv! Så m.a.o. - halsbandet var det första, men inte det sista jag gör ur "Vintage Crochet".





Varje pärla virkas för sig och fylls med vadd. Jag använde Drops Alpaca-garn i färgen 7120. Sedan virkade jag en länk av luftmaskor, också i Alpacan. Färgen är gräddvit, minns ej numret för det var lite restgarn jag hade i mina gömmor... Pärlorna träs på länken och placeras efter behag. Man kan göra många pärlor, eller bara en eller tre som jag gjorde. Att virka pärlorna var enkelt, men lite pilligt. Absolut något för en nybörjare! Det tog mig ca en timme att göra halsbandet. Kul med handarbeten som blir färdiga med en gång. Kan behövas som motvikt till de lite större projekten...



Ha en fin fredagseftermiddag!

5 kommentarer:

  1. Himla fint halsband, du imponerar vid varje besök jag gör här!

    SvaraRadera
  2. wow! måste lära mig virka....

    SvaraRadera
  3. Tack, Cecilia! Roligt att höra så fint beröm:-)

    Mylla: Ja, virkning är superkul. Har inte riktigt upptäckt det förrän nu på sista tiden. Har mest varit en "stickerska" tidigare... Men när man väl kommer igång att virka vill man inte sluta:-)

    /Maja

    SvaraRadera
  4. Fint halsband!Ett sånt skulle jag behöva fixa åt dottern,hon lyckas få sönder alla halsband.

    SvaraRadera
  5. Anette: Tack! Jag har faktiskt tänkt göra ett till min lilla dotter också... Hon blev stormförtjustnär hon såg mitt! Det blir ju ett väldigt barnvänligt halsband, på det här sättet.

    /M

    SvaraRadera