tisdag 1 juni 2010

Symöte nr. 12!



Välkommen till dagens syföreningsmöte!

Idag kommer det att handla om ett "evighetsprojekt" som jag satte igång igår: "The Ripple Blanket" (eller "Chevron Blanket" som de kallar den för i boken). Tycker att det kan vara roligt att ha ett långtidsprojekt som komplement till mindre handarbeten. Ungefär så fungerade det med mormorsfilten som jag gjorde för ett tag sedan. Och nu ger jag mig alltså på en filt igen. Ni som följer Husmorsskolan vet att jag är inne i en virkperiod just nu... Mycket tack vare den inspirerande boken "Vintage Crochet". Med anledning av allt det här tänker jag bjuda på en "Ripple Blanket-tutorial" här på husmorsskolan idag! Så om någon annan vill hänga på mig och virka sinn egen "Vågfilt" (eller vad ska man kalla den?) är det bara att följa instruktionerna i detta inlägg!



Du behöver en virknål av storlek nr 4!

Jag virkar med Rowan´s ekologiska bomullsgarn Purelife, i färgerna "Brazilwood" (982), "Oak Apple" (990), "Quebracho Bark" (987) och "Yellowwood" (984). I boken föreslår de Rowan Cashsoft DK i färgerna 509, 501, 517 och 502.

Om du vill göra en filt som är 120 * 180 cm behöver du 6 nystan av varje färg. Jag tänker göra min filt lite smalare (ca 100 cm), så jag har fyra nystan av varje färg. Maskantalet är delbart med 12 (varje mönsteromgång är 12 maskor) så om du vill minska eller förstora filten drar du ifrån eller lägger till 12 maskor ggr så mycket du önskar.

För att virka en "Vågfilt" behöver du känna till hur man lägger upp, virkar luftmaskor och virkar stolpar. Så här virkas en stolpe:



1. Du utgår från en luftmaska.



2. Lägg tråden runt nålen.



3. Drag igenom första maskan. (Tre maskor på nålen.)

4. Lägg tråden om nålen igen, och drag igenom de första två maskorna. (Två maskor på nålen.)



5. Lägg tråden om nålen igen och drag igenom de sista två maskorna. (En maska på nålen.)

Du behöver också kunna virka samman två stolpar. Det går till så här:

1. Lägg tråden om nålen och stick ner den i nästa maska. Hämta upp garn och dra igenom. (Tre maskor på nålen.)

2. Lägg tråden runt nålen och dra igenom de två första maskorna. (Två maskor på nålen.)

3. Upprepa detta: Lägg tråden om nålen och stick ner den i nästa maska. Hämta upp garn och dra igenom. (Tre maskor på nålen.)

4. Lägg tråden om nålen och drag igenom alla tre resterande maskor.

Så här gör du "Vågfilten":

Lägg upp 216 luftmaskor + 3 luftmaskor som bildar första stolpen.

Varv 1: 1 stolpe i fjärde luftmaskan från nålen. * 1 stolpe i följande tre luftmaskor, (över följande två luftmaskor virkas två stolpar samman, se ovan) 2 ggr, 1 stolpe i följande tre luftmaskor, (2 stolpar i nästa luftmaska) 2 ggr; upprepa från * avsluta med två stolpar i sista luftmaskan, vänd.

Varv 2: 3 luftmaskor (räknas som en stolpe) 1 stolpe i första maskan, (Obs! Virka endast i maskans bakre "tråd", den främre bågen bildar en prydnadskant för varje varv - detta gäller genom hela mönstret.) * 1 stolpe i följande tre maskor, (över följande två maskor virkas två stolpar samman, se ovan) 2 ggr, 1 stolpe i följande tre maskor, (2 stolpar i nästa maska) 2 ggr; upprepa från * avsluta med två stolpar i maskan, vänd.

Byt garn, upprepa varv 2 två ggr. Gör det samma med de andra två garnnyanserna. Sedan är det bara att börja om med färg 1 igen, osv runt runt... Observera att det är varv 2 som upprepas om och om igen till önskad längd!

Det är nödvändigt att beväpna sig med mycket tålamod och en ergonomisk virknål för att orka igenom ett sådant här projekt;-) Men om jag inte är allt för otålig kommer förhoppningsvis den här "Vågfilten" att värma mig när jag sitter i växthuset (som ska byggas färdigt i sommar) på kvällskvisten någon gång i framtiden...

Någon annan som får lust att virka en "Vågfilt?



Ha en fin sommardag i gröngräset, det tänker jag ha!

10 kommentarer:

  1. OM jag har lust! Men du tappade mig nånstans där på tredje meningen i beskrivningen. Haha har inte virkat sen jag var tio trår jag. Och då virkade jag ett snöre till min sypåse i skolan..

    SvaraRadera
  2. åh, vad fint...det där med att virka mer vardagsgrejer. som filtar och sånt är ju roligt..ska prova det när jag blivit mer varm i mina virk-skor...lånade den virkbok som hette "Virka" där det var bland annat en fin enkel badrumsmatta, rundvirkad med jättestor nål, gjord av trasmatts-remsor som var väldigt fin....och så var det andra smågrejer som grytlapppar och sånt som kändes roliga..trevligt att variera sig och inte bara göra saker man har på sig menar jag.....

    och det där med ergonomisk virknål måste jag ju prova.....har bara vanlig...är snart färdig med min basker ska bara försöka få till någon slags mönsterkant innan jag börjar minska....

    annars har det inte blivit mycket sömnad sen sist. har haft tokigt mycket att göra....men det jag tänkte skriva om i dagens sy-junte inlägg är en fin 50-tals klänning som jag ärvt från mormor som jag ändrat lite på så att den ska passa.... (hoppas jag får till det idag, är lite trött efter ännu en dag som slöjdfröken, de är söta barnen, men de tar på krafterna :) annars blir det imorgon bitti...)

    ha det bra!!!
    ha det bra!!!

    SvaraRadera
  3. oj, det blev visst en för mycket "ha det bra!" men det är ju alltid bra att ah, ha det bra. :)

    hann inte göra färdigt klänningsändringarna. så mitt syjunte-inlägg får bli en dag försenat....

    SvaraRadera
  4. Cecilia: Det är aldrig försent att lära sig nya saker! Är man bara envis så brukar det funka tillslut... (Det där lät käckt va;-) Så skaffa dig en virknål och testa. När man läser en beskrivning låter det alltid krångligare än vad det är när man gör det i praktiken.

    Snöre till slöjdpåsen var väl inte illa, förresten:-)

    Olivia: Ja, det är roligt att göra saker till hemmet! Känns bra att ha saker omkring sig som man själv skapat:-) Badrumsmatta låter kul. Häftigt det där med att virka med trasmatte-remsor! Det är jag sugen på att testa. Finns en jättefin picnic-filt i "Vintage Crochet" som är gjord på det sättet i kombination med lin-garn. Den ska jag nog ge mig på vid ett senare tillfälle.

    Den ergonomiska virknålen fann jag på en garnaffär i Örebro. jätteskön att hålla i! Bra grej när man ska virka mycket... Kul att baskern snart är färdig!

    Blir spännande att se "mormorsklänningen" sen! Att man blir trött av att undervisa vet jag allt om! Jag är också lärare:-) Det är både roligt och jobbigt...

    Ha det fint!

    /Maja

    SvaraRadera
  5. I tentatider blir allt annat än tentan väldigt viktigt. Igår fixade jag en dyna till kökssoffan: http://frokenkarin.blogspot.com/2010/06/kronblom-goes-prinsessan-pa-arten.html

    SvaraRadera
  6. Karin: Ja, visst är det så. När man borde plugga, jobba eller göra andra viktiga saker blir det lätt så att man drar igång andra projekt istället. Fast det är nog något man behöver:-)

    Fin dyna iaf!

    /Maja

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Lite gammalt inlägg men tänkte du kunde svara ändå (kanske har tur). Håller på på första varvet med min filt - ska bli såå kul! En liten fråga bara - innan avslut med två stolpar i sista maskan - har du gjort en luftstolpe då?

    Dvs * 1 stolpe i följande tre luftmaskor, (över följande två luftmaskor virkas två stolpar samman, se ovan) 2 ggr, 1 stolpe i följande tre luftmaskor => Jag gör bara en luftmaska i sista meningen och sen direkt på sistastolparna i maskan. Verkar jag ha räknat rätt då? Blir galen på att kontrollräkna alla luftmaskor - får olika varje gång och tänkte att du kanske hade koll på i vilken rad du hade slutat :-)

    Tack för en bra blogg!
    Karin (mitt första virkprojekt nånsin :-)

    SvaraRadera
  8. Karin: Hej, Karin!

    Vill gärna hjälpa dig, men hänger inte riktigt med i din fråga. Vad menar du med "sista meningen"?

    Jag avslutade mitt varv med 2 stolpar, i a f. Fråga igen så ska jag försöka hjälpa dig!

    Hälsar Maja

    SvaraRadera
  9. Tack för ditt svar Maja!!! Ja lite svårt att förklara.

    Det ska ju vara 216 luftmskor i botten som jag tror att jag fått till. När jag gjort klart rad 1 - vad ska sista maskan vara innan jag avslutar varvet med 2 stolpar i en maska (för det är väl det du menar). Som det är nu så gör jag varv 1 om och om igen och min sista maska är :
    Varv 1: 1 stolpe i fjärde luftmaskan från nålen. * 1 stolpe i följande tre luftmaskor, (över följande två luftmaskor virkas två stolpar samman, se ovan) 2 ggr, 1 stolpe i följande tre luftmaskor => min virkning avslutas nu med två stolpar i de två sista lufmaskorna.. Då kanske det är rätt?

    åååå svårt och förklara.. Vill bara att jag fått till 216 lufmaskor underst så jag inte räknat fel :-) Du blev säkert inte klookare av detta..

    SvaraRadera
  10. Ok - om jag säger så istället - avslutar du med två stoplar i en varsin luftmaska? Jag tolkar nämligen mönstret så att det skulle vara två stolpar i en luftmaska..
    Jag försökte nämligen räkna på vad virkningen skulle sluta med och då fick jag att jag upprepar varv 1 17 ggr och sen återstår 10 maskor för att det ska bli 216 luftmaskor.. Då hamnar jag i ordningen på andra omgången av tre luftmaskor vilket innebär att jag avslutar med totalt tre stycken luftmaskor enligt ordningen i mönstret. Då har jag ingen luftmaska kvar till att göra avslutningen med 2 stolpar... Hmm. Hittade nämligen ett annat mönster som sa att jag alltid skulle sluta i en topp (vilket innebar att man slutade i andra stolpen i serie som hade tre stolpar..)

    Förlåt om jag svamlar i ditt komm.fält :-)
    //en annan tjej från Värmland :-)

    SvaraRadera