tisdag 25 maj 2010

Symöte nr. 11!







Välkomna in på symöte!

Puh... nu är trosorna/byxorna som jag påbörjade förra veckan färdiga! Men oj vilket jobb det blev! Ganska mycket småpill som tog längre tid än vad jag trodde att det skulle göra... Så jag fick kämpa in i det sista. Sydde faktiskt det sista stygnet bara för någon timme sedan;-)

Först stickade jag fyra delar efter det här mönstret. Jag stickade med ett danskt bomullsgarn som heter "Glamour". Bomullstråden innehåller en tunn silvertråd som gör att de färdiga plagget gnistrar som en sval sommartjärn. Det gav mig inspiration även när jag valde knappar och kompletterande band. Efter att jag mätt de färdiga delarna så att måtten stämde med mönstret, sydde jag ihop dem.
Högst upp i sidorna lämnas öppet för sprund. Sedan var det dags för nästa nya lärdom. Att sy knappslå med knapphålsstygn har jag aldrig gjort tidigare. Men nu kan jag:-) Det var inte så svårt som man kan tro. Först gör man en lagom stor ögla av garn. Jag tog tredubbelt garn i öglan. Sedan "klär" man öglan med knapphålsstygn.


Sedan sydde jag fast de spegelblanka blå knapparna, som knyter an till sommartjärnskänslan fint tycker jag!


I linningen sydde jag fast grått sidenband för stadga och passform. Tycker att den grå färgen kompletterar det blå och tar upp det silvriga i garnet på ett fint sätt!


På innersidan längst ned sydde jag fast ett blänkande vitt resårband för att kanterna inte ska rulla upp sig och för ytterligare lyxig underklädeskänsla;-) Band och knappar köpte jag på Ohlssons tyger i Örebro.


Så här ser de ut:


Jag har garn kvar, så trosorna kommer nu att kompletteras med en liten nätt bolero i samma garn. Jag tänker mig att den ska få skugga mina axlar i sommar! Mer om den framöver!

Hur går det för er andra handarbeterskor?

3 kommentarer:

  1. Åh, jättesnygga!!!! Väldigt fint med bandet på insidan, ser välgjort ut...det är så schysst med sådana detaljer....och knappslå-arna (hm, knasigt att skriva det i plural...) var jättefina...
    visst är det lite roligt att göra sådana? har börjat med det jag med. gjorde det till min randiga blus, för en liten liten knapp som satt under kragen. praktiskt...

    ser fram emot att se boleron sen. :)

    själv har jag tagit upp mitt 40-tals-klännings-projekt igen...har inte kommit så jättelångt men det är iaf på G. får lägga på ett kål nu så den blir färdig snart, nu när det börjar bli varmt är det ju trevligt med klänningar. :)

    ha det bra/ Olivia

    SvaraRadera
  2. coolt! de är verkligen jättefina!

    SvaraRadera
  3. Olivia: Javisst är det kul med genomarbetade detaljer! Ungefär som din lilla vävda namnlapp. Den var så fin tycker jag... Ska nog också beställa sådana nån gång framöver.

    Boleron ska också få band inuti, så att det blir en liten "ensemble" av det hela. Fint med lite helhetstänk på det sättet!

    Kul med ditt nya klänningsprojekt! Ska bli spännande att följa!

    Ha det fint!
    /Maja

    cecilia: Tack för berömmet:-)

    SvaraRadera