fredag 9 april 2010

Gör fint vid entrén!







Några penséer i en kruka gör din entré vårfin och välkomnande. Buxbomsplantorna - överlevare från den kalla vintern fick rama in de mörkt röda blommorna.

Enkelt att åstadkomma för den som vill! Penséer säljs i flerpack på de flesta plantskolor. Fyll en stor lerkruka med planteringsjord och sätt ned plantorna. (Glöm inte att lägga en sten eller krukskärva i botten över hålet). Perfekt trädgårdspyssel att göra tillsammans med barnen...

Förövrigt går jag runt i trädgården och doftar, ser på allt som håller på att vakna. Tänker på vad jag vill göra i sommar, och hoppas att min kinesiska trädpion överlevt vintern även om det inte ser ut så just nu:-(

2 kommentarer:

  1. åh penseer! Här är det fortfarande för tidigt, ifjol planterade jag ut i mitten av april och det var nog för tidigt då med, men jag hade tur och de klarade sig (antagligen för att de är så skyddade på balkongen). Just nu regnar det, men vi har fortfarande massor med snö! (bor i sundsvall).

    Ett tips ang. penseer; håll efter och plocka bort vissna blommor så blommar de längre (men spara några få som får gå i frö), och framförallt; när de senare i sommar (framåt juli kanske) börjar se tråkiga ut, klipp ner dem rejält! Har du nu sparat några knoppar som fått fröa av sig och klippt ner alldeles lagom så kommer du att ha penseer som blommar långt in på hösten. Mina blommade åtminstone in i november!

    tycker att det är ett ganska bra budgettips ;-) Själv har jag dubbla upplagor av mina balkonglådor, när penseerna ser tråkiga ut lyfter jag ner och ersätter med annat, och sen får de komma tillbaka när de tagit sig igen! =)

    SvaraRadera
  2. Hej, Mylla!

    Tusen tack för alla fina tips apropå penséer! Superbra med sådana här små knep som kan göra att blomningen förlängs och att man på så vis kan njuta under längre tid av sina blommor:-)

    Det är precis så här som jag önskat att Husmorsskolan ska vara: En mötesplats där vi byter erfarenhet, tips och idéer!

    God natt!
    /Maja

    SvaraRadera