måndag 1 mars 2010

If you travel alone - travel with style!

Jag är på resa igen. Som den moderna husmor jag är, så arbetar jag. Mer än heltid (vilket är alldeles för mycket). Fem dagar i veckan är jag "sångfröken" och två av dem tillbringar jag långt borta från hem och familj. På måndag morgon varje vecka tar min tågresa sin början. Sedan åker jag mil efter mil, stiger av ett tåg, kliver på ett nytt o.s.v. Tillsist är jag framme. Där på östgötaslätten ligger den. En gammal folkhögskola, vackert omgiven av ekar.

Jag tycker om resandet för att det ger mig frihet och för att jag tänker så bra på tåg. Men min hemlängtan blir allt större för varje gång jag reser. 50-talets hemmafruar längtade förmodligen bort från hemmet och diskhon. De drömde om fjärran länder, arbete och nya intryck. Jag längtar hem. Hem till lillan. Hem till köket och den gula köksklockan. Hem till den nystrukna duken och min strykbräda. För mig har hemmet kommit att symbolisera frihet. Det är konstigt, för visst tycker jag om att arbeta...

Nästa år ska jag jobba mindre och göra mer plats för hem och familj. Det har jag lovat mig själv! Men just nu reser jag. Ensam. Det kommer mig alltid att tänka på något som Hugh Grant sa i en av mina favoritfilmer:

-If you travel alone - Travel with style!

Helt rätt, tycker jag! En god husmor bör hålla huvudet högt, och resa med stil. Det gör jag. Idag bär jag min rosa, guldstickade kofta från Azorerna tillsammans med mina ny porslinros-örhängen.

Här kommer några resetips till er från mig, en erfaren resenär. En dam som planerar att göra en tågresa ensam bör tänka på följande:
  • Uppträd artigt och hjälpsamt på resan (Alldeles för få människor gör det nuförtiden...)
  • Planera din resa i god tid
  • Packa minst en dag innan, så slipper du stressa

Sådant du kan behöva:

  • Vatten
  • Hembakad matsäckslimpa
  • Tågbiljett (papper eller elektronisk)
  • Legitimation (SJ kräver det nu...)
  • Fin börs
  • Praktisk väska packad med alla nödvändigheter
  • Rymlig nessesär, fickspegel
  • Snygga, bekväma kläder
  • Sköna skor
  • Accesoarer som piggar upp!
  • Rosa mini-laptop med mobilt bredband:-)
  • En bra tidning
  • Självförtroende (sträck på dig!)
  • Jag avslutar min lista med ett boktips. En riktig klassiker som definitivt sätter dig i rätt stämning: Mordet på orientexpressen av Agatha Christie

Imorgon fortsätter resetemat här i Husmorsskolan. Då kommer jag att visa hur du enkelt kan sy ditt eget eleganta passfodral. Vi kanske ses då!
Trevlig resa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar