måndag 29 mars 2010

Håll den slanka linjen!

Husmorsskolan har tidigare tipsat om de fina små receptböckerna som säljs tillsammans med Aftonbladet onsdag-fredag varje vecka. Tycker att böckerna är både innehållsrika och inspirerande.



I onsdags var det dags för boken "Smala desserter". Brukar alltid prova något ur veckans receptbok på helgen. Så igår blev det "Mini-päronpajer med kokostäcke".



Mini-päronpajer med kokostäcke
8 portioner

2 burkar konserverade päronhalvor eller 5 päron
25 g smör
2 ägg
4 dl ekologisk kokos

Gör så här:

Skala päronen om du väljer att använda hela. Dela päronen i tunna skivor. Fördela i åtta små pajformar.

Smält smöret i en kastrull. Vispa i äggen. Rör ned kokosen.



Lägg kokosröran som ett täcke över päronskivorna.



Grädda i ugnen i på 180% i ca 25 min (ev mindre tid om du använder konserverade päron).



Jag valde att servera mina päronpajer med en klick ekologisk vaniljglass och ett flarn av vit choklad. Inte fullt så slankt som pajen, men väldigt gott:-)

Hoppas din måndag blir toppen!

2 kommentarer:

  1. Nu är det inte många dagar kvar nu på mina tävlingar…

    Du kan vinna:

    - Bakboken
    ”Bär och bakverk” av Elisabeth Johansson från Husmodern! Allt du behöver göra är att berätta ditt godaste recept på en vår-tårta/kaka/bakelse, inte så svårt…!
    - En muffinsform från Tindra! Allt du behöver göra är att anmäla dig till Tindras nyhetsbrev, inte så svårt det heller…!

    http://www.bagerskan.se

    Lycka till, kram Karin

    SvaraRadera
  2. Hej, letar du efter ett skuldsaneringslån, lån utan säkerhet, företagslån, hypotekslån, billån, studielån, personliga lån, riskkapital, etc! Jag är en privat långivare, jag ger lån till företag och privatpersoner med låga och rimliga räntor på 2%. Mejla till: christywalton355@gmail.com

    SvaraRadera